NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
هُدْبَةُ
بْنُ خَالِدٍ
حَدَّثَنَا
هَمَّامٌ
حَدَّثَنَا
قَتَادَةُ
عَنْ مُحَمَّدِ
بْنِ
سِيرِينَ
أَنَّهُ
كَانَ يَأْخُذُ
الْغُسْلَ
عَنْ أُمِّ
عَطِيَّةَ يَغْسِلُ
بِالسِّدْرِ
مَرَّتَيْنِ
وَالثَّالِثَةَ
بِالْمَاءِ
وَالْكَافُورِ
Muhammed b. Sîrîn'den
(rivayet olunduğuna göre)
Kendisi (cenaze)
yıkamayı Ümmü Atıyye'den öğrenmiştir. (Kendisi cenazeyi) iki (defa) sidrle
(karıştırılmış suyla) üçüncü(sünde) de su ve kafurla yıkardı.
İzah:
Bu hadis-i şerif
"Ölüyü ilk iki yıkayışta sidr karıştırılmış suyla yıkamak, üçüncüde de
kafur ve su kullanmak evladır." diyen, Hanefî âlimlerinin delilim teşkil
etmektedir. Hanefîlerin bu mevzudaki görüşü, ibn Abidin Haşiyesinde şöyle ifade
edilmektedir: "Fethul Kadir" de şöyle denilmiştir: Evla olan
Hidayeden anlaşıldığı vecihle ilk ikisini sidrle yıkamaktır. Zira Ebû Dâvüd'da
sahih bir senetle rivayet olunduğuna göre, Ümmü Atiyye iki defa sidrle
üçüncüde su ve kafurla yıkanır demiştir.”[Davudoğlu Ahmedlbn Abidin tercüme ve
şerhi, III, 409.]
Hanbeli ve Hanefî
fukahasına göre, önce su, sidrle karıştırılır, bunun köpüğüyle ölünün başı ve
sakalı yıkanır, kalanıyla da bedeni yıkanır, sonra da üzerine temiz su dökülür.
İşte bu muameleyle ölü bir defa yıkanmış olur. îkinci yıkayışta bu şekilde
olur. Üçüncü yıkayış ise su ve kafurla olur.
Şafii âlimlerinden ibn
Hacer ise, birinci yıkamanın saf su ile, ikincisinin sidr karıştırılmış su
ile, üçüncüsünün de kafur karıştırılmış su ile olacağım söylemiştir. Mâl i
kilere göre, birinci yıkama saf su ile, ikinci yıkama sidr karıştırılmış suyla,
yahut da birinci sidr karıştırılmış suyla ikinci saf suyla, üçüncüsü ise
kafurla karışık suyla olur. Şâfiîlere göre ise, birincide ölüyü sidrle
karıştırılmış suyla; ikincide saf suyla sonuncuda ise, biraz kafur karıştırılmış
suyla yıkamak müstehabdır.)